Treść strony - Terapeuta pedagogiczny
O czym trzeba pamiętać rozwijając sprawność dłoni dziecka?
Dziecko poznaje świat między innymi za pomocą zmysłu dotyku.
Niech dziecko bada i sprawdza właściwości różnych substancji, nawet gdyby miało się pobrudzić. Niech maluje farbami, niech lepi z plasteliny.
Poproś dziecko do pomocy w pracach kuchennych.
Świetne ćwiczenia usprawniające małe rączki, to mieszanie, przesypywanie, wałkowanie. Dzięki tym czynnościom dziecko poczuje się ważne i dorosłe.
Pozwalaj dziecku na samodzielność.
Wyręczanie dziecka i nadopiekuńczość mogą prowadzić do opóźnień w rozwoju motoryki. Wykazuj cierpliwość, kiedy dziecko zapina guziki lub zawiązuje buty.
Nie zmuszaj dziecka leworęcznego do posługiwania się prawą ręką.
Zadbaj o prawidłowe ułożenie kartki, źródło światła z prawej strony, odpowiednie nożyczki do wycinania.
Chodź z dzieckiem do piaskownicy.
Dziecko rozwija sprawność dłoni przesypując, ugniatając piach, lepiąc z niego babki i budując zamki.
W czasie spaceru zbierajcie patyczki, kasztany, żołędzie, kamyki.
W domu można zebrane skarby malować, ozdabiać np. plasteliną, segregować, układać z nich kompozycje, wzory, budować konstrukcje.
Opisując przedmiot należy zwracać uwagę na kolor, kształt, fakturę materiału.
Używaj określeń: miękki, szorstki, delikatny, ostry, nieprzyjemny w dotyku itp.
Zabawkami mogą być przedmioty codziennego użytku.
Nakrętki, guziki, klamerki, śrubki pobudzą wyobraźnię dziecka, a zabawa nimi nauczy dziecko cierpliwości i precyzji ruchów.
Poświęć choć kilka minut na wspólną zabawę z dzieckiem.
Przygotujcie razem coś pysznego do jedzenia; Ogłoście konkurs dla wszystkich domowników, np. na najwyższą wieżę z klocków; Wykorzystajcie wierszyk do pokazywania, np:
Mam paluszków całą gromadkę,
(Wyciągamy 5 palców)
Wyprawię je zaraz w rejs moim statkiem.
(Z drugiej dłoni formujemy łódeczkę)
Kapitan Kciuk na rufie stoi,
(Kładziemy kciuk na dłoni-łódeczce)
A obok bosman, co niczego się nie boi
(Dokładamy palec wskazujący)
Kolorowa papuga, Pirat i Piratka
(Dokładamy palec środkowy, serdeczny i mały)
I już palców jest gromadka.
(Ruszamy wszystkimi (5) palcami.)