Treść strony - Terapeuta pedagogiczny
Percepcja wzrokowa
Percepcja wzrokowa jest zdolnością do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, które znajdują się w polu widzenia człowieka. Bodźce te są interpretowane w zależności od doświadczeń. Nie chodzi więc o samą zdolność widzenia, ale o przetwarzanie przez mózg tego, co widzimy.
Rodzicu, jeśli zauważyłeś, że dziecko:
- zauważa małą ilość szczegółów na obrazkach,
- rysuje obrazki ubogie w szczegóły,
- ma trudności w rozpoznawaniu przedmiotów na obrazkach,
- ma trudności z odwzorowywaniem figur geometrycznych i ich układów,
- niechętnie bawi się układankami,
- niechętnie układa historyjki obrazkowe,
- niechętnie układa z klocków według wzoru,
- ma trudności z zapamiętaniem kształtów liter i cyfr
może to świadczyć o trudnościach w zakresie percepcji wzrokowej.
Jak możesz pomóc?
Wraz z dzieckiem:
- dobierajcie w pary obrazki (takie same)- gra Memory,
- składajcie obrazek z części (np. pociętą pocztówkę),
- wyodrębniajcie różnice między obrazkami (można wykorzystać obrazki z dziecięcych gazetek- ilość różnic jest określona)
- układajcie figury według wzoru (rodzic przygotowuje dwa komplety figur, układa swoje figury, następnie dziecko układa drugi komplet w taki sam sposób),
- opisujcie obrazek lub otaczającą rzeczywistość (Co się dzieje na obrazku?, Jak ubrane są osoby?, Jak wyglądają budynki? itp.),
- wyszukujcie elementy na obrazku lub podczas spaceru (Czy na tym obrazku jest jakieś zwierzę?, Wskaż mi kto ma czapkę- opisz ją? itd.)
- poćwiczcie pamięć wzrokową- pokazujemy dziecku obrazek przez kilka sekund, zakrywamy go, potem zadajemy pytania dotyczące obrazka, np. Co było na obrazku?, Ile było lalek/ misiów?
- układajcie puzzle,
- zagrajcie w „Piotrusia”.